بله. اول کسی که درباره عبدالله بن سبأ صحبت کرده است، مرحوم نوبختی (ره) است ـ از استوانههای علمی فِرَق اسلامی شیعه ـ که در کتاب فِرَق الشیعة عبدالله بن سبأ را مطرح میکند:
ممن أظهر الطعن علی أبی بکر و عمر و الصحابة.
فِرَق الشیعة للنوبختی، ص22
میگوید که یهودی بوده و مسلمان شده و برخی نسبت میدهند که عبدالله بن سبأ یهودی، بنیانگذار شیعه بوده است و اینها دروغ است.
الوافی بالوفیات للصفدی، ج17، ص100 ـ لسان المیزان لإبن حجر العسقلانی، ج3، ص289
همچنین خود ذهبی در کتاب میزان الإعتدال، مطالبی را مشابه همین عبارت نوبختی آورده و میگوید:
عبد الله بن سبأ من غُلاة الزنادقة، ضالٌ مضلٌ.
عبدالله بن سبأ از غالیان ملحد است و گمراه و گمراهگر است.
میزان الإعتدال للذهبی، ج2 ص426 ـ لسان المیزان لإبن حجر العسقلانی، ج3، ص89
نه ادعای امامت و نه وصایت حضرت علی (علیه السلام) را داشت و نه تأثیرگذار در جامعه آن روز بود و نه فردی بود که صحابه از او حرف شنوی داشته باشند. بعضی از آقایان اهل سنت میبینند که قضیه قتل عثمان و جنگ جمل که صحابه کِبار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این ماجرا بودند و برای اینکه دامن اینها را پاک کنند و کناهش را به گردن فردی بیاندازند، آمدند در اینجا و افسانه و اسطوره عبدالله بن سبأ را اختراع کردند.